Støv på hjernen

Støv på hjernen
Passer for alle aldre
Lettlurte menn og radikale husmødre

"La den sure kritikken sitter der og mompe. For det kan ikke være tvil om at dette er noe det store, det riktig store publikum gjerne vil ha".

Dette skrev Aftenpostens Reidar Lunde i sin anmeldelse da Støv på hjernen hadde premiere høsten 1959.

Komedien var basert på Eva Ramms suksessroman om kjærlighetsforviklinger i Norges første drabantby, Lambertseter.

Filmen tematiserer konflikten mellom husmorrollens krav til effektivitet og selvoppofrelse på den ene siden, og idealet om at paret skal fungere sammen seksuelt og intellektuelt på den andre. Randi (Inger Marie Andersen) må ty til de mest raffinerte triks for å få sin mann tilbake etter nærmest å ha vasket han ut av huset.

Med støv på hjernen ble femtitallets ekteskapskomedie ytterligere folkeliggjort ved å introdusere farseaktige elementer og fysisk humor. I tillegg ble denne sjangerens grunnproblematikk brakt til overflaten på en mer eksplisitt måte enn før: hvorfor ligger vi ikke sammen lenger? Når Gunnar har lyst, er Randi for sliten etter ungestell og oppvask. I en scene der Randi kler av seg, kommenterer hun derimot Gunnars manglende interesse: "Før ble du hysterisk og kortpustet bare du så meg i shorts!".

Filmens suksess gjorde at debutanten Øyvind Vennerød fulgte opp med to filmer til med samme setting og skuespillere, nemlig Sønner av Norge (1961) og Sønner av Norge kjøper bil (1962).

Selv om det kanskje ikke var Vennerøds intensjon, så kan man også se disse filmene som en skildring av femtitallets norske nyvinning på boligfronten, nemlig drabantbyen - kanskje ikke hvordan den egentlig var, men heller den idealiserte varianten. Filmen tegner nemlig et helt annet bilde av forstaden enn det vi er vant til å se idag.

Støv på hjernen har en klangbunn av fremtidsrettet optimisme og sosialdemokratisk gjenoppbyggingsånd. Her møter vi den første generasjonen av drabantby-boere, som opplevde en veltilpasset og systematisert komfort i standardiserte leiligheter. Boligbyggelagsordningen bød på den politisk korrekte blandingen av privatliv og felleskap, selv om samfunnsnormene kunne gi selv den beste husmor eksistensielle nevroser.






Ansvarlig distributør:
Norgesfilm AS

Denne filmen kan benyttes til PRIVAT VISNING SAMT VISNING I INSTITUSJONER OG ORGANISASJONER, herunder visning i undervisning og i bibliotek. Det er forbudt å vise filmen i all annen offentlig sammenheng. Enhver form for kopiering av filmen er forbudt. Ulovlig kopiering av film eller musikk og all uautorisert bruk av filmen er straffbart og vil føre til krav om erstatning.

Medietilsynet
165474

Tono
Musikken er gjengitt i henhold til avtale med TONO/NBC.