Introduksjon

Hvor mange er det plass til på jorden? Nedbemanning stiller spørsmål rundt vår rett til å få barn, og om vi i Norge også må ta ansvar for overbefolkning og bærekraftig utvikling?

 

Handling

Det unge paret Olav og Maria lever i en tenkt nær virkelighet der det internasjonale samfunnet er blitt enige om at antall mennesker må reduseres. Slik som alle andre som ønsker å bli biologiske foreldre må, søker paret den offentlige nemda om å få barn. Til deres store overraskelse er svaret negativt, og avgjørelsen er endelig. Men Olav og Maria er ennå ikke klare til å gi opp sin store drøm.

 

I klasserommet

Filmen kan være fin som innfallsvinkel for å diskutere temaer som bæreevne og bærekraftig utvikling, globalisering, menneskerettigheter, familiepolitikk, befolkningsstatistikk, og ikke minst filosofi og etikk.

 

 

 

Oppgaver

Oppgaver i naturfag

Bærekraftig utvikling

  • Hva er bærekraftig utvikling?
  • Hvorfor man vil ha barn er et sentralt spørsmål i filmen. Hva er gode grunner for å få barn i dag? Hva er gode grunner til å ikke få barn?
  • Paret i filmen tar en overraskende avgjørelse mot slutten av filmen. Hvorfor gjør de dette tror du?
  • Kina har siden 1970-tallet frem til 2016 hatt en streng ettbarnspolitikk. Hvorfor ble denne politikken innført? Hvordan har dette virket, og hvorfor opphørte loven i desember 2015?
  • Nedbemanning viser en tenkt fremtid i Norge. Er den reell?
  • Paret sier i starten av filmen at de har full forståelse for at hele verden må bidra for å oppnå bærekraftig utvikling, likevel nekter de å godta avgjørelsen som er satt. Diskuter i klassen individets rett kontra fellesskapets beste.
  • Ta for deg det politiske landskapet i Norge i dag. Hvor ville de politiske partiene stått i denne tenkte diskusjonen tror du?
  • Se for deg at denne loven innføres for din generasjon. At for eksempel alle født etter år 2000 må søke en nemd for å få barn. Diskuter i klassen hvorfor man bør innføre en slik lov eller ikke. Del gjerne klassen inn i to grupper som skal argumentere mot hverandre - fordeler og ulemper med en slik lov i Norge.

 

Kompetansemål

Læreplan i naturfag etter Vg1 - Studieforberedende/Yrkesfaglig utdanningsprogram

Bærekraftig utvikling - mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjøre rede for begrepet bærekraftig utvikling
  • gjøre rede for faktorer som virker inn på størrelsen til en populasjon
  • kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
  • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg