Karsten og Petra på safari

Pedagogisk opplegg i norsk og engelsk for de minste


(Foto Karsten og Petra på safari, SF Norge)
 

I den fjerde filmen med bestevennene Karsten og Petra får vi bli med helt til Sør-Afrika. Der blir vi bedre kjent med ville dyr, og hvorfor de ikke passer som kjæledyr.

Handling:

Petras mamma skal hjelpe venninnen Ann, som også er dyrlege, på dyreklinikken Camp Eden. Der treffer Karsten, Petra, løveungen og Frøken Kanin den fem år gamle Tiri og hennes kosedyr Turte, og de blir straks gode venner. Tiri tar de nye vennene sine med på safari og på turen finner de Leo, en babyløve som har mistet mammaen sin. Sammen med morfar drar Karsten og Petra på tokt for å prøve å finne løvemammaen, og farer lurer ute i bushen. Men det er ikke de ville dyrene som viser seg å være farligst. Det er nemlig menneskene som selger og kjøper ville dyr som kjæledyr. Se filmen HER.


Generelle oppgaver til filmen:

  • Hva tenker du etter å ha sett filmen?
  • Karsten og Petra kjenner vi litt, men sammen kan dere bli bedre kjent med Tiri, Turte og Klara. Snakk sammen om de forskjellige karakterene og hva som skjer med dem utover i filmen.
  • Hva betyr safari?
  • Hvor mange dyr klarte du å finne i filmen?
  • Hvilke lyder lager de forskjellige dyrene i filmen? Prøv å herme etter dyrene, eller for eksempel tegne ditt favorittdyr fra filmen.
  • Vi møter Tiri og Turte, hennes skilpaddekosedyr, for første gang. Hvorfor gjemmer Turte seg i skallet sitt?
  • Hva er forskjellen på kosedyr, kjæledyr, husdyr og ville dyr?
  • Klara og pappaen hennes kjøper en løveunge. Hvorfor er dette et problem?
  • Tiri kan mange forskjellige språk, blant annet engelsk. Hva heter de forskjellige dyrene vi møter i filmen på engelsk?
  • Er det andre engelske ord du kjenner igjen fra filmen?

Kompetansemål

Norsk etter 2. trinn:

Muntlig kommunikasjon - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lytte, ta ordet etter tur og gi respons til andre i samtaler
  • lytte etter, forstå, gjengi og kombinere informasjon
  • fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer
  • sette ord på egne følelser og meninger

Språk, litteratur og kultur - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i bildebøker og andre bildemedier
  • samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger

Engelsk etter 2. trinn:

Språklæring - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gi eksempler på noen situasjoner der det kan være nyttig å kunne engelsk
  • finne ord og uttrykk som er felles for engelsk og eget morsmål

Muntlig kommunikasjon - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lytte etter og bruke engelske språklyder gjennom praktisk-estetiske uttrykksmåter
  • lytte til og forstå enkle instruksjoner på engelsk
  • lytte til og forstå ord og uttrykk i engelskspråklige rim, regler, sanger, eventyr og fortellinger

Kultur, samfunn og litteratur - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • samtale om sider ved barns dagligliv i engelskspråklige land


Tilbake til forsiden