Introduksjon

 En helt vanlig dag på jobben er basert på boken med samme navn av Håvard Melnæs, og tar for seg perioden han jobbet som journalist i Se og Hør. (I filmen heter bladet Folk Flest). Filmen starter med Håvard Melnæs som forteller at dette er basert på en sann historie samtidig som enkelte premisser for filmen blir satt på plass før ”fiksjonen” starter.

Handlingen starter med at Håvard som fersk journalist begynner i ukebladet Se og Hør/Folk Flest og følger han mens han sakte jobber seg frem til å bli en av de viktigste journalistene i bladet. Gjennombruddet kommer da det blir oppdaget at han kjenner til Mette-Marit Tjessem Høiby, som da er i startfasen i forholdet sitt til Kronprins Håkon. Han blir satt til å jobbe tett opp mot kongehuset og danner et vennskap med faren til Mette-Marit, Sven O. Høiby. Et vennskap som på mange måter er betalt av Se og Hør/Folk Flest for at de kontinuerlig skal ha tilgang på informasjon om Mette-Marit. Det er gjennom dette forholdet, og med innslag av andre kjendiser, filmen tar opp hvordan presseetikken fort kan bli glemt i jaget etter de mest sjokkerende kjendisnyhetene i Norge. Vi får også et innblikk i hvordan norsk kjendisjournalistikk jobber sammen med kjendisene for å få frem nyhetssaker.

Oppgaver

Spørsmål

 Filmen er basert på en dokumentarisk bok som tar for seg livet til Håvard Melnæs som journalist. Selve filmen er vist frem som en fiksjon, men bruker Håvard som et referansepunkt med jevne mellomrom. Dette kan en si skaper et fantasinivå samtidig som det er et realnivå i filmen.

1. Hvilken effekt har dette på filmen i sin helhet?

2. Hvorfor tror du filmskaperne valgte et slikt grep?

3. Hva gjør det med deg som publikum at du får to forskjellige vinklinger i filmen?

Karakter

 Sven O. Høiby blir på mange måter vist fram som en narr, utnyttet og betalt av Se og Hør/Folk flest for å opptre som han gjør foran pressen og å gi de den informasjonen de trenger om kronprinsparet.

Hvorfor tror du Sven O. Høiby begynner å prate med Se og Hør/Folk Flest?

Hva er det han kan få ut av forholdet med Håvard og kontakten med Se og Hør/Folk Flest?

Blir Sven O. Høiby utnyttet av tabloidene eller er det han som faktisk utnytter dem? Kan det være noe av grunnen til at Sven O. ikke bryter kontakten med Håvard og Se og Hør/Folk Flest selv om den skader forholdet hans til Mette-Marit? I Så fall på hvilken måte kan en si at det blir framstilt i filmen?

For mer informasjon om livet til Sven O. Høiby kan du sjekke ut Radiodokumentaren ´Sven O. Den ukuelige’.

Presseetikk

 I filmen ser vi at Se og Hør/Folk Flest går langt for å få tak i kjendisnyheter, men vi ser også at kjendiser går langt for å komme på trykk i tabloidene. Hva tror du filmen prøver å få frem med å vise kjendiser som går såpass langt som de gjør for å komme på trykk i tabloidene?

På bakgrunn av dette, hvor mye av ”kjendissladder” som står i ukeblader og aviser tror du er sant?

Mot slutten av filmen får vi vite at Vær Varsom-plakaten ble endret som en følge av boken filmen er basert på. Se om du kan finne ut hvilke endringer som ble gjort i plakaten. Synes du disse endringene er riktige og tror du diss endringene har ført til en endring i ”sjekkheftejournalistikken” i Norge?

Er Vær Varsom-plakaten bare et dokument uten egentlig betydning for hvordan tabloidene skal drive journalistikk? Se om du kan finne noen eksempler hvor pressen har blitt dømt for brudd av retningslinjene til plakaten. Et godt sted å finne informasjon om dette er http://presse.no

Du finner Vær Varsom-plakaten her

Kompetansemål

Fag/tema

Fag: Samfunnsfag, Mediefag

Tema: Politikk og samfunn, litteratur på film