Introduksjon

 Ti år gamle Anne Lunde forelsker seg hodestups i den nye gutten i klassen, Jørgen Ruge. Når Anne selv har vært mest opptatt av å slå guttene i håndbak eller løpe fra dem, tilspisses situasjonen når skolens peneste jente Ellen også forelsker seg i Jørgen. I motsetning til Anne har Ellen verdens lengste, vakreste hestehale, alltid pene, rene klær og jobb som skuespiller i en reklamefilm på TV. Men Anne har bestemt seg. Oddsene er kanskje ikke på hennes side, men Jørgen Ruge skal bli hennes kjæreste, ikke Ellens. Og selv om noen voksne ikke tror man kan bli ordentlig forelsket når man bare er ti år og går i femte, så vet Anne bedre. For det kan man! Jørgen + Anne = Sant bygger på en barnebok av Vigdis Hjorth.

 
Filmen i undervisningen

Filmen passer spesielt godt for elever på 5 - 7 trinn. Den tar opp viktige temaer som gjelder elevene: vennskap, forelskelse, kravet om å være pen, mobbing og å bli tatt på alvor av de voksne. Dette filmstudiearket inneholder forslag til oppgaver som klassen kan gjøre både i forkant og etterkant av filmvisningen. Oppgavene gjør elevene litt mer bevisst på hva film er og hvordan de lages, og er særlig relevante i norsk og kunst og håndverk. Oppgavene kan styres muntlig av læreren, og løses individuelt eller i grupper.

Oppgavene er delt i to. Del 1 er opplegget ”Les boken – se filmen”. Dette opplegget er tilrettelagt for klasser som leser boken ”Jørgen + Anne = Sant” av Vigdis Hjorth i forkant av filmvisningen. Del 2 inneholder oppgaver som kan løses uavhengig av om man har lest boken på forhånd.

Oppgaver

Oppgaver

 DEL 1:Les boken – se filmen


1) Diskuter i klassen hva som er forskjellen på det å lese og det å se film. Hva liker du best? Hva er grunnen til at dere velger det ene eller det andre?

2) Skriveoppgave: Har du noen gang sett en film som er basert på en bok du har lest? Forklar så godt du kan hvordan du opplevde det. Hva tenkte du da du så filmen? Var filmen lik det du hadde sett for deg i ditt eget hode? Var det noe som var ikke var med i filmen som du likte i boken?

3) I boken ”Jørgen + Anne = Sant” er Banditthuset nøye beskrevet. Les beskrivelsen nedenfor og lag en tegning av det huset du ser for deg. Heng deretter opp alle tegningene ved siden av hverandre på en tavle. Se om resultatene ble svært like eller ulike. Prøv å forklare hvor bildet du ser for deg kommer fra. Er det et hus i nærheten av der du bor? Eller kommer det fra din fantasi?

”Banditthuset lå i Banditthagen, og var helt annerledes enn andre hus. For det var mye større og mye eldre, og i gamle dager hadde det bodd en banditt der. Nå var det bare spøkelser og kanskje en enarmet morder der. Hagen var ikke som vanlige hager, men mye større og mye mer rotete. Det var høye trær der, epletrær og kirsebærtrær og bærbusker og syrinbusker og markjordbær og store steiner om hverandre. De var mye i Banditthagen om sommeren og høsten, for det bodde ingen i Banditthuste, i hvertfall ingen mennesker. Banditthuset var brunt, med mange vinduer og mange dører. Alle var låst, men Ole (Annes bror) og de store guttene hadde klatret ned gjennom takluken, om natten. Det var de som hadde sett morderen”

4) I boken ”Jørgen + Anne = Sant” kan vi lese dette: (les høyt) ”Beate var bestevenninnen til Anne. Hun sloss aldri og løp ikke fort og var ikke sterk i det hele tatt. Hun var flink på skolen”.

I film sies ingenting av dette direkte. Hvordan kan vi da vise dette på film? Kan du tenke deg en situasjon som viser at Beate er flink på skolen?

Skuespill og casting

Når vi finner skuespillere leter vi etter noen som kan ligne den beskrivelsen som er i manus. Barn er ikke profesjonelle skuespillere. De kan likevel spille godt på film, bare de får spille roller som passer godt. Derfor er det viktig å finne de rette barna til å spille de ulike rollene.

1) I filmmanuset er alle personene som er med i Jørgen + Anne = Sant nøye beskrevet. Les beskrivelsene nedenfor og lag deretter en tegning av hver person, slik du ser personen for deg. La elevene sammenligne sine tegninger. Diskuter hva som gjør at tegningene våre av en person blir like eller ulike.

ANNE (9) er en tøff jente med hullete olabukser og hår som burde vært gredd.
BEATE (9) er en rødhåret, forsiktig og myk jente.
ELLEN (9) er en uvanlig vakker, moteriktig jente, med lyst, langt bølget hår.
JØRGEN (9) er en veldig søt gutt med rufsete, lyst hår og snille øyne.
KNUT (9), er en pent kledd gutt med svært kort hår.
EINAR (9), en lav og søt gutt med rødt hår og et trøtt utseende.

2) Kjenner du deg igjen i noen av personene som er med i denne filmen? På hvilken måte?
 
Del 2: oppgaver til etterkant av filmvisning

Oppvarming

1) Hva synes du om filmen?
2) Hva likte du i filmen?
3) Hva likte du ikke?
4) Hva husker du best fra filmen? Hvorfor?

Jørgen + Anne = Sant ? quiz

1) Hvilke personer møter vi i denne filmen? Hvem blir vi best kjent med? Velg tre personer og prøv å si litt om hver av dem.
2) Hva er det Anne ikke liker?
3) Like etter at Anne har møtt Jørgen for første gang finner hun noe i veikanten. Hva er det?
4) Hva heter Annes bror?
5) I hvilken klasse går Anne og Beate?
6) Hva gir Anne til Jørgen etter bursdagen hos Ellen?
7) Hva er det i Annes hemmelige bok som hun er så redd for at skal bli oppdaget?
8) Hva er det Ellen reklamerer for?
9) Hva betyr ”je´taime”, og hvem er det som forteller Anne hva det betyr?
10) Hvorfor vil ikke Jørgen være kjæreste med Anne lenger?
11) Hva er sammenhengen mellom Beates mormor og Helga?

SVAR: 1. Vi møter blant annet Anne, Jørgen, Beate, Ellen, Tone, Knut, Einar og Dag. 2) Anne liker ikke dyr som later som de er døde, når faren har glemt å kle på seg, og så hater hun at alle er så opptatt av kjærlighet. 3) Hun finner et album som tilhører Jørgen Ruge. 4) Ole. 5) De går i klasse 5B. 6) Anne gir Jørgen en sykkelflaske. 7)Det falske kjærlighetsbrevet som Anne har skrevet til Ellen og latt som er fra Jørgen. 8) Hun reklamerer for sjampo. 9) Det betyr ”Jeg elsker deg” på fransk. Anne lærer det av broren sin. 10) Han vil ikke være kjæreste med Anne fordi hun har løyet og skrevet falskt kjærlighetsbrev som hun har latt som om var fra han. 11) Beates mormor er Helga. Hun bodde i Helgahuset da hun vokste opp, og hun var forelsket i Luca.

Forelskelse

1) Har du noen gang vært forelsket?
2) Hvordan kjenner man at man er forelsket?
3) Hvorfor blir Anne så fortvilet når hun oppdager at Ellen også er forelsket i Jørgen?
4) Hvorfor er Ellen så populær?
5) Hvor viktig er det å være pen å se på synes du? Hva synes du er viktigst? Å være pen å se på, eller pen inni seg?
6) Anne sammenligner seg med Ellen, som hun opplever som veldig mye penere og mer populær enn henne selv. Har du noen gang sammenlignet deg med en annen? Hvorfor?
7) Har du noen gang følt at du ikke var god nok? Prøv å si noe om når det skjedde.
8) Anne synes at mammaen hennes ikke forstår hvordan det er å være ti år og være forelsket. Har du noen gang tenkt at foreldrene dine ikke forstår hvordan det er å være deg? Prøv å si litt om en situasjon der det skjedde.

Vennskap

1) Hva heter Annes bestevenninne?
2) Hvorfor er Beate redd for så mye?
3) På hvilken måte viser Beate at hun er en god venn?
4) Er Anne en god venn for Beate? På hvilken måte?
5) Hvorfor bestemmer Anne at de skal skrive falskt kjærlighetsbrev til Ellen og late som om det er Jørgen som har skrevet det?
6) Har du noen gang løyet om noe? Hvorfor gjorde du det? Hva skjedde?
7) Hvorfor skal man snakke sant? Er det noen situasjoner der det er lov å ikke si sannheten?
8) Hvorfor blir Anne så sint på Beate?
9) Hvor viktig er det å ha noen virkelig gode venner?
10) Hva synes du beskriver en god venn?
 
Filmkunnskap

Filmskaperen, eller regissøren, som hun kalles, har mange valg når hun skal lage en film. Historien som skal fortelles kan formidles på mange måter. Ved å bruke virkemidler som lyd, musikk, lys, lydeffekter, omgivelser og lignende kan hun få oss til å le, gråte, bli skremt eller overrasket. Tenk over om det var noen scener fra filmen der du ble redd eller syntes det var litt skummelt. Kan du huske hva slags lyder du hørte? Hva slags omgivelser det var? Hva slags musikk som ble spilt? Hva slags vær det var? Prøv å forklare hvordan disse tingene var med på å gjøre at du ble litt redd.

For de som har lest boken på forhånd

1) Finn 10 ulikheter mellom boken og filmen
2) Hva synes du er den største forskjellen?
3) Hva likte du best med boken? Hva likte du best med filmen? Hva likte du ikke i filmen?
4) Hva synes du om personene som er valgt til å spille de forskjellige rollene? Ligner de på dem du har sett for deg? Hvorfor? Hvorfor ikke? Prøv å forklare hva som var annerledes.
5) Lignet Helgahuset på det Banditthuset du hadde sett for deg? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Dramatisering av scener og samtale rundt disse

Her følger to scener fra manuset. Del inn klassen i grupper slik at rollene kan fordeles mellom dem. La alle gruppene spille samme scene, slik at alle elevene får være med. Les først gjennom scenen et par ganger, så prøver dere å spille den ut på gulvet. Når alle har fått være med tar dere samtalen i etterkant.
 
1) SCENE 1

Den første scenen foregår i klasserommet til Anne. Jørgen Ruge har akkurat begynt i klassen og Ellen kaster seg over ham med en gang. Del inn klassen i grupper på ni og fordel de ulike rollene mellom elevene:
Roller: Anne, Beate, Ellen, Jørgen, Tone, Dag, Knut, Einar og Læreren
INT. KLASSEROM – DAG

Elevene pakker sekkene og går ut fra klasserommet. Ellen stanser ved Jørgen. Hun smiler sitt vakreste smil.

ELLEN
Jeg heter Ellen.
Jørgen rødmer når han ser Ellen, men tar seg sammen.

JØRGEN
….Hei.
Ellen nikker mot gjengen som står ved siden av henne.

ELLEN
Det er vennene mine; Tone, Knut, Dag og Einar.
Alle hilser på Jørgen. Ellen oppdager at Jørgen ser på Anne og Beate som står litt bortenfor de andre. Jørgen smiler til dem.

JØRGEN
Hei.
Anne og Beate smiler tilbake til Jørgen. Ellen blir overrasket.

ELLEN
Ja. Og det er Anne og Beate…. Anne er hun som har klippet håret sitt selv.

ANNE
(tar seg til panneluggen)
Har jeg ikke det.
Ellen og Tone ser på hverandre. Tone fniser. Vennegjengen er i ferd med å gå ut da Læreren stanser Anne.

LÆRER
Anne Lunde.
Læreren stirrer på Anne. Alvorlig.

LÆRER
Anne Lunde. Når skal du begynne å gjøre leksene dine?

BEATE
Men hun gjør leksene sine.

LÆRER
Oh, please…
Læreren rister på hodet og går.

Samtale i etterkant

a) Skriv ned på et ark hvilken rolle du likte å spille, og hvorfor. Skriv deretter hvilken rolle du ikke likte å spille, og hvorfor. Læreren kan lese opp alle svarene i klassen.
b) Hvordan reagerer Ellen når hun skjønner at Anne og Jørgen har møtt hverandre før?
c) Hvorfor tror dere hun reagerer slik hun gjør?
 
2) SCENE 2

I denne scenen har klassen gym. Elevene er i ferd med å velge lag til å spille innebandy. Del klassene i grupper på ti personer. Alle skal spille en rolle. Skift deretter rolle, til alle har spilt alle rollene. I denne scenen slår Anne til Ellen. Pass på at dere ikke slår på ordentlig, men bare later som.

Roller: Anne, Beate, Ellen, Jørgen, Hannah, Gymlæreren

INT. GYMSAL – DAG

Anne står alene inntil ribbeveggen. Elevene er vendt mot Jørgen og Ellen som er i ferd med å velge lag. Fire elever venter på å bli valgt. Anne er en av dem.

JØRGEN
Einar.
Einar går bort til Jørgens lag.

ELLEN
Beate.
Beate går bort til Ellens lag. Ellen tar henne i hånden. Bare HANNAH (9) og Anne er igjen.
Jørgen ser på Anne. Han svelger. En lang pause.

JØRGEN
…Hannah.
Det er bare Anne igjen. Hun ser i bakken. Prøver å holde tilbake tårene. Ellen ser på henne.

ELLEN
Jeg vil ikke ha deg på laget mitt.
Det er ingen som vil ha en jente som jukser og lyver på laget… og det er ingen som vil være kjæreste med dem heller.
Ellen kommer nærmere. Hvisker så bare Anne hører det.

ELLEN
Jørgen kommer til meg etter skolen i dag.
Vi skal bli kjærester.
Da løper Anne mot Ellen, hun dytter henne i bakken. Ellen sparker tilbake samtidig som hun

HYLER;

ELLEN
Hjelp! Hun dreper meg! Anne dreper meg! Hjelp!
GYMLÆREREN (30) som nå har fått med seg hva som foregår, iler til.

LÆRER
Det holder! Kutt ut!
Men Anne slutter ikke å slå. Øynene er fulle av tårer.

LÆRER
Hei der, det holder!
(skiller de fra hverandre)
Hva foregår?

ELLEN
Du skal passe deg du Anne, for min far er advokat!
Læreren ser på Anne. Han har fått nok.

LÆRER
Anne! Rett til Rektor! Nå!

Samtale i etterkant

a) Skriv ned på et ark hvilken rolle du likte å spille, og hvorfor. Skriv deretter hvilken rolle du ikke likte å spille, og hvorfor. Læreren kan lese opp alle svarene i klassen.
b) I denne scenen blir Anne holdt utenfor. Diskuter i etterkant om dere har kjent det på denne måten noen gang. Når var det? Hvordan føltes det?

Kompetansemål

Fag/tema

 Fag: Norsk
Tema:Litteratur på film, Tenår/skole og seksualitet, Vennskap/respekt