Introduksjon

Kunne Hitler ha oppnådd like mye makt i dagens moderne samfunn? Se Die Welle og bedøm selv.

Die Welle er en moderne versjon av Alex Grasshoffs The Wave fra 1981, som mange av dagens lærere fikk oppleve da de selv gikk på ungdomsskolen. Begge er de basert på historielærer Ron Jones omstridte, sosiale eksperiment The Third Wave som fant sted i en historieklasse i California i 1967.

I Die Welle ser man fordeler, men også de store konsekvensene man får ved totalitarisme. Til opplysning er det sterke scener mot slutten av filmen. Derfor har også filmen 15-års grense.

 

Handling

”I don’t care about history, cause that’s not where I want to be” synges det i Ramones punkeklassiker “Rock & roll high school”. Den rocka læreren Rainer Wenger ankommer en hvilken som helst vanlig tysk videregående skole, og er klar for å ha temauke i historie. Han må litt motvillig undervise i temaet “autokrati”, og starter derfor et eksperiment i klassen. Kan man oppleve et nytt diktatur i dag? spør læreren, og svar som “Aldri livet”, “Vi er for opplyste” gjentas blant elevene. Etter en avstemning blir Wenger leder for gruppen under eksperimentet, og innfører med en gang noen enkle regler som alle må følge.

I løpet av uken gjør Wenger endringer i klassen. Små ubetydelige endringer tenker man kanskje først, men etter hvert påvirker disiplinen og fellesskapsfølelsen dem alle. Gruppen går med hvite skjorter, og de kaller seg Bølgen. De får sin egen hilsen, og etter kort tid blir alle som ikke blir med på disse ideene og endringene en felles fiende. Det rekrutteres flere til Bølgen gjennom uken. Noen tar Bølgen mer seriøst enn andre. Spesielt Tim. En usikker gutt som har få venner og som har blitt mobbet. Han er under stor påvirkning. Med Bølgen får han venner, og er en del av fellesskapet. Han hyller Wenger, og blir besatt av både ham og Bølgen. Marco er god i vannpolo, og er sammen med Karo. Begge er de entusiastiske overfor Bølgen først, men Karo vil ikke følge endringene som trer i kraft og blir til slutt støtt ut av gruppen. Marco liker ikke at hun går i mot ham og hans “familie”. I en opphetet diskusjon mot slutten av uka slår Marco kjæresten, men angrer seg med en gang. Han drar til Wenger og erkjenner alt, og sier at dette eksperimentet har gått for langt. Nå må Bølgen stoppes.

Oppgaver

Klikk her for å åpne kun oppgavene i tekst

Oppgaver i samfunnsfag/historie 

Ideologi

  • Gi eksempler på samfunn som har, eller som tidligere har opplevd totalitære styringsformer.
  • Begrunn hvorfor akkurat disse samfunnene er, eller ble slik?
  • Gi eksempler fra filmen der Wenger bruker samme virkemidler som andre fascistiske ledere har brukt gjennom historien.
  • Hva skal til for at en totalitær ideologi skal oppblomstre?
  • Mange av elevene ser fordeler med Bølgen. Hvorfor det?
  • Finnes det fordeler i totalitære samfunn? Fungerer disse i praksis?
  • Sammenlign Wengers eksperiment med oppblomstringen av nazismen i Tyskland på 1930-tallet.
  • Kan et nytt Nazityskland bli en realitet igjen også i Norge? Begrunn og diskuter i klassen.

Oppgaver i mediefag 

Filmopplevelse

  • Hvilke inntrykk sitter du igjen med etter å ha sett filmen?
  • Begrunn hvorfor filmen er realistisk eller usannsynlig.

Karakterene

Det er spesielt fire karakterer som driver handlingen både i og utenfor klasserommet. Lærer Rainer Wenger, og elevene Marco, Tim og Karo.

  • Hvordan endres karakterene fra start til slutt?
  • Hva er motivasjonen for det karakterene gjør? Ta for dere karakterutviklingen til hver og en av dem.
  • Hvilke egenskaper er det som gjør at Wenger får med elevene i eksperimentet?

Point of no return

  • Måtte det gå som det fikk?
  • Forklar hva Point of no return er, og hvor vi opplever dette i denne filmen.
  • Diskuter hvor og hva i filmen som eventuelt kunne bidratt til at utfallet kunne blitt annerledes.

Klikk her for å åpne hele undervisningsopplegget

Die Welle av Helene Retzius

Kompetansemål

Samfunnskunnskap - fellesfag Vg1/Vg2

  • gjere greie for sosialisering og drøfte korleis identiteten og sjølvkjensla til ungdom blir påverka gjennom sosialisering
  • reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
  • vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
  • vurdere
  • årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen

Kjerneelement:

  • Identitet og livsmeistring
  • Medborgarskap og berekraftig utvikling
  • Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking

Historie Vg3

  • drøfte bakgrunnen for verdenskrigene og et utvalg andre sentrale kriger eller konflikter, og reflektere over om fredsslutninger har bidratt til å skape fred og forsoning
  • reflektere over hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet og fram til i dag har bidratt til undertrykkelse, terror og folkemord som holocaust
  • gjøre rede for velferdsutviklingen i Norge på 1900-tallet og drøfte konsekvenser for menneskers liv

Kjerneelement:

  • Historiebevissthet
  • Historisk empati, sammenhenger og perspektiver
  • Mennesker og samfunn i fortid, nåtid og framtid