Hver enkelt lærer må også, med utgangspunkt i egen elevmasse, vurdere (og eventuelt korrigere) vanskelighetsnivået/formuleringene til de ulike oppgaver. (Ikke alle oppgavene/spørsmålene passer til samme alderstrinn.)
Velg også selv om besvarelsene skal skje skriftlig eller muntlig, og hvor vidt elevene skal jobbe individuelt eller i grupper. Mange av oppgavene passer også godt til klassediskusjon.
Noen av spørsmålene/oppgavene henspiller på mindre fremtredende – men viktige – elementer i handlingen. Det bør derfor ikke være for stor avstand i tid mellom forarbeid, visning og etterarbeid.
::: FORARBEID :::
Til læreren:
- Se filmens trailer sammen med elevene. Snakk om forventninger til filmopplevelsen og om hva de tror filmen kommer til å handle om.
- Snakk om døden, og om hva elevene tror skjer når et menneske dør. Kjenner de til ulike tanker og trosretninger som ulike mennesker har rundt tilværelsen etter livet?
- Kan man få kontakt med de man kjenner som er døde? På hvilke måter kan man eventuelt snakke med de som har forlatt vår verden?
- Bruk internett og vis filmtraileren og/eller bilder av kaninen Johan. Be elevene beskrive førsteinntrykket sitt av han og snakk om hva som gjør han til en karakter man får lyst til å se en film om.
- Vis også hvordan Fjørkongen ser ut. Er han skummel? Venn eller fiende? Få elevene til å begrunne svarene sine.
::: ETTERARBEID :::
A) FILMOPPLEVELSEN
1) Hva handlet denne filmen om? Var noe vanskelig å skjønne? Snakk sammen i klassen.
2) Hvilke ulike følelser ga filmopplevelsen deg? Gjorde noen av scenene i filmen deg glad? Ble du noen gang trist i løpet av handlingen? Flau? Sint? Hva fikk deg til å le? Gjorde noe deg redd? Reagerte andre i klassen på samme måte som deg? Snakk sammen i klassen.
3) Hvor bra syntes du filmen var? Hva likte du godt og hva likte du dårlig?
B) KARAKTERENE
1) Beskriv kaningutten Johan. Hva er det du liker best med han? Begrunn svaret ditt.
2) Hvis Johan hadde vært en gutt som hadde gått i klassen din, hva tror du at du kunne ha tenkt deg å funnet på sammen med han?
3) På hvilke måter skjønner vi at Johans mor er syk – og når og hvordan skjønner vi at hun har dødd? Beskriv denne delen av filmen.
4) Beskriv Johans far. Hva er hans sterke og hva er hans svake sider?
5) Hvorfor tror du Johans far flytter fra huset sitt og ut i en båt på havet etter at kona hans døde?
6) Hva synes du om hunden Bill? Gi eksempler på at han gjør snille og lure ting. Gi eksempler på at han gjør noe du synes er slemt eller dumt.
7) Beskriv Fjørkongen. Er Fjørkongen Johans venn eller fiende? Begrunn svaret ditt.
8) Hva er Måra for slags skapning? Hvordan påvirker Måra hvem det er som skal dø? Tror du en tilsvarende skapning som Måra finnes i virkeligheten?
9) Hvilken av karakterene synes du var mest skummel? Begrunn svaret ditt.
C: SCENER FRA FILMEN/FØLELSER
1) Velg noen av scenene oppført under og gjenfortell i grupper hva dere husker fra disse. Hvilke ulike følelser ga disse scenene deg? Hva tror du Johan følte i disse situasjonene?
- Da Fjørkongen kom om natten og tok med seg Johans mor.
- Da Johan og faren i begynnelsen av filmen tulla og tøysa ombord i båten.
- Da Johans far rodde avgårde for å kjøpe mutre, og Johan måtte være igjen alene på båten. Plutselig hørte han Bill rope om hjelp på radioen!
- Da båten til Johans far sank ned i havet, og Johan ble med langt, langt ned under vann.
- Da Johan snek seg ombord i maskinrommet på Froskekapteinens båt – og måtte gjemme seg for Froskekapteinen.
- Da Johan kom til byen i Fjørkongens rike, hvor han møtte Fjørkongen ansikt til ansikt for første gang.
- Da Johan kom til den stranda hvor han møtte igjen moren sin for første gang etter at hun døde.
- Da Johan og mora koste seg sammen i det fine huset hennes i skogen.
- Da Bill kom og fikk hentet flere levende kaniner (sirkusartister, musikere, bakere) til Fjørkongens by for å lage i stand fest.
- Da Johans far kom til Fjørkongens rike og Johan og foreldrene på nytt ble samlet som familie.
- Da Johan og foreldrene reddet Fjørkongen ut av den kista som Bill hadde stengt han nedi.
- Da Fjørkongen ramla ned i Måras vann, og Måra gikk amok og begynte å knuse byen.
- Da Johan fikk skjellene plassert tilbake på Måras tentakler – og reddet Bill fra å drukne.
- Da Johan måtte ta farvel med mora si og reise hjem sammen med faren sin.
2) Lag små rollespill med fokus på
store følelser og hvordan disse uttrykkes gjennom ansiktsuttrykk, kroppsspråk og stemmebruk. Benytt konkrete scener fra filmen, eller andre øyeblikk som er en del av Johans historie, som inspirasjon. Her er noen eksempler:
- Johan som savner mora si etter at hun har dødd, og faren som prøver å trøste ham.
- Bill, når han sender nødanrop fra radioen i fyrtårnet sitt.
- Johan som gjemmer seg for Froskekapteinen i maskinrommet.
- Johans far som kommer tilbake fra handleturen i robåt, og finner ut at den andre båten med Johan ombord er borte.
- Fjørkongen som er innesperret i kista - og når Johan til slutt slipper ham fri.
- Moren i Fjørkongens rike når hun finner den første flaskeposten fra sin sønn.
- Johan, faren og moren da de tar farvel med hverandre før vindeltrappa raser sammen.
3) Hvor mange ulike følelser er det naturlig å ha i løpet av en uke? Hva med i løpet av et helt liv? Lag en liste hvor du fordeler følelsene på to kolonner:
Gode og dårlige følelser. Kan man unngå noen av disse følelsene i løpet av et liv? Kan dårlige følelser være nødvendige? Snakk sammen om hvilke følelser som er en naturlig del av det å leve.