Introduksjon

Jeg er William er en prisbelønt dansk barnefilm basert på Kim Fupz Aakesons bok med samme navn. Dette er en film som ikke er redd for å ta opp vanskelige tema som psykisk sykdom, mobbing og vanskjøtsel med en god dose humor og varme.
 

Om filmen 

William, hovedpersonen i filmen forteller selv at at han ikke har hatt det særlig lett i livet så langt. Faren er død, og moren er psykisk syk. Derfor bor han hos sin onkel Nils som har rotet seg inn i en større spillegjeld hos Djengis, en lokal og svært farlig gangster. For å ikke miste enda en omsorgsperson i livet sitt tar William mot til seg for å hjelpe onkelen sin å bli kvitt spillegjelda.

 

Alvorlig tema

Selv om filmen bruker humor som virkemiddel, er det likevel alvorlige saker som blir tatt opp i Jeg er William. William har ingen voksne som kan ta seg skikkelig av ham. Moren er psykisk syk, og bor på et psykiatrisk sykehus. Onkel Nils både drikker og driver med svindel. Han er politisk ukorrekt, og rett og slett ikke det beste forbildet for William. Nils gir oftere en pakke med vingummi til William enn han får matpakke med seg til skolen. Onkelen kaller alle som er uenig med ham for "idioter" eller “homo”, og kaller mor til William “skrulling” og ler av at William begynner å grine. Likevel fungerer dette som barnefilm. Det er både forfriskende og modig å se at en barnefilm tør å være alvorlig og kanskje en smule politisk ukorrekt, samtidig som den er morsom.

 

Egnethet

 
Filmen har dansk tale og norsk tekst, og henvender seg først og fremst til barn mellom 8 og 14 år. Les gjerne boken med samme navn først - og se filmen etterpå.
 

 

Oppgaver

Oppgaver i norsk

Om karakterene

  • Forklar hvordan man vet at William er filmens hovedperson? 
  • Hva vet vi om William og hans familiesituasjon?
  • Hvordan har William det, tror du?
  • Hvilke ord (for eksempel snill, sur, farlig, glad osv) kan man bruke for å beskrive de andre karakterene i filmen?
    Her kan man gjerne skrive ordene på tavlen. For de eldre elevene kan man gjerne ta utgangspunkt i aktantmodellen og lage personkarakteristikker ut fra den.
  • William har mange "motstandere" og to "hjelpere". Forklar hvem dette er. Er det noen som også er begge deler?
  • Diskuter om William har det bedre når filmen er slutt enn da filmen begynte?

Dansk som språk

  • Hva betyr morbror på dansk? Kan du flere danske ord som er forskjellige fra norsk?

Oppgaver i samfunnsfag

Ulikheter og oppførsel

  • Hva synes du om oppførselen til onkel Nils? Hva er bra og hva er dårlig?
  • Onkel Nils bruker ordet "idiot" og "homo" mye. Hva betyr egentlig å være homo? Hvorfor bruker onkelen dette som et skjellsord?
  • Hvorfor tror du de andre guttene mobber William?
  • Forklar hvorfor man kan såre andre med språket vi bruker?

Rusmidler

  • Hvordan blir onkel Nils når han har drukket?

 

Oppgaver i naturfag

Psykisk sykdom

  • Hva betyr det å være psykisk syk?
  • Hva kan være grunner til at man blir psykisk syk?
  • Hvordan forholder for eksempel William og onkel Nils seg forskjellig til at moren er psykisk syk?

 

Kompetansemål

Læreplan i norsk - etter 4.årstrinn

Muntlig kommunikasjon - Mål for oppløringen er at eleven skal kunne

  • lytte etter, gjenfortelle, forklare og reflektere over innholdet i muntlige tekster
  • forstå noe svensk og dansk tale
Språk, litteratur og kultur - Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forklare hvordan man gjennom språkbruk kan krenke andre
  • gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og TV-program

 

 

Læreplan i naturfag - etter 4. årstrinn

Kropp og helse - mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • observere og beskrive hvordan kroppen reagerer i ulike situasjoner, og samtale om ulike følelsesmessige reaksjoner og sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse

 

 

Læreplan i samfunnsfag - etter 7. årssteget

Utforskaren - mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • lese tekstar om menneske som lever under ulike viklår, og drøfte kvifor dei tenkjer, handlar og opplevar hendingar ulikt
Samfunnskunnskap - mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • samtale om kjærleik og respekt, variasjon i seksuell orientering og samliv og familie og diskutere konsekvensar av manglande respekt for ulikskap.
  • Drøfte spørsmål omkring og konsekvensar av bruk og misbruk av tobakk og ulike rusmiddel