Introduksjon

 Om filmen
Tornehekken er basert på den franske barneboken Florian og Malene av Elzibieta. Boken er utgitt på norsk hos Cappelen forlag (1994), men er ikke i salg lenger. Den finnes imidlertid på mange av landets folkebibliotek. Filmen fikk hederlig omtale av juryen under barnefilmfestivalen i Berlin, 2002. Regissøren sier selv at hun hadde Balkan i tankene da denne filmen ble produsert: Hvordan kunne man forklare for barn at naboer bokstavelig talt dreper hverandre?
Selv om denne konflikten er over, hører og ser mange barn daglig om kriger andre steder i verden. Men ofte på voksnes premisser. Anita Killi har derfor ønsket å belyse et vanskelig tema på barns egne premisser.

Animasjonsfilmen er laget i multiplanteknikk, med opptil 10 glassplater på hyller over hverandre. På ulike glassnivå ligger bakgrunner, forgrunner, cutoutfigurer, tegneanimasjon, lys, glitter, sand, gelé, dopapir og diverse andre objekter. Dette danner det bildet som blir avfilmet - en og en rute - av et filmkamera som henger i taket og peker nedover. Det tok totalt 22 måneder å lage denne filmen.

Handlingen
Florian og Malene er bestevenner. Hver dag møtes de og leker sammen. Men en dag kommer krigen, og de to vennene får ikke lenger treffe hverandre. De er på hver sin side av krigen...Tornehekken hindrer dem i å møtes. Begge vennene undres om de har gjort noe galt, siden de ikke kan leke mer. Men vennskapet overlever krigen, og historien ender godt.

Om regissøren/animatøren:
Anita Killi er norsk animatør og filmskaper. Hun har tidligere laget følgende animasjonsfilmer: Glassballen(1992), Sirkel (1994), Lävrasid Äigi (1996) og Kongen som ville ha mer enn en krone (1999)

Oppgaver

REFLEKSJONER ETTER FILMEN

 

  • Hva handler denne filmen om?
  • Hvorfor tror du filmen heter Tornehekken?
  • Hvem handler den om? Hva slags forhold har de to harepusene til hverandre?
  • Hva husker du best fra filmen? Hvorfor det?
  • Hvorfor får ikke de to vennene leke sammen når det blir krig? Forstår de dette selv? Er det noen som forklarer dem det? Forstår du det?
  • Hvordan går det med pappa?n til Florian? Kommer alltid pappaene tilbake fra en krig?
  • Hvorfor kriger man egentlig? Er det en lur måte å løse konflikter på, synes du? Hvordan kunne det vært gjort i stedet? Hva kan du gjøre for at det ikke skal bli krig i verden?
  • Hører du ofte om krig? Eller synes du det er noe som ikke angår oss som bor i Norge?
  • Vet du om noen på din skole som har opplevet krig? Snakker dere sammen om dette? Hva kan vi gjøre for å hjelpe dem som har hatt slike vonde opplevelser?
  • Vet du om noen steder i verden der det er/har vært krig?
  • Når var det sist krig i Norge? Kjenner du noen som har opplevet denne krigen? Kanskje du kan få dem til å fortelle deg litt om dette?
  • Hadde denne historien vært annerledes hvis det hadde vært mennesker i hovedrollene og ikke harepuser?

OPPGAVER

 1. For de minste: La elevene tegne en scene fra filmen som de husker spesielt godt. Elevene kan også utrykke noe av det de har sett i leire eller trolldeig.
2. For de som er litt større: La elevene skrive med egne ord hvilke tanker/assosiasjoner de har til ordet krig. Hvilke nye tanker dukker opp etter denne filmen?
3. For de største barna: ?Krigen dør aldri, den bare sovner av og til. Og når den sover må vi være veldig forsiktig så vi ikke vekker den?, sier Florians pappa. Hva betyr dette?

FILMKUNNSKAP

 

  • Lyd som virkemiddel i film
    Se filmen en gang til og prøv å legge merke til hva slags lyd som brukes i de ulike scenene.
  • filmens anslag ( start): lyd av krigsfly
  • når Florian drømmer om å gifte seg med Malene: glad og munter musikk
  • pappa drar ut i krigen: lyd av tordenvær og regn
  • krigsscenen: skarpe trommelyder
  • filmens avslutning: glad, hurtig og munter musikk når Florian og Malene møtes igjen.

    En animasjonsfilm har i utgangspunktet ingen lyd i det hele tatt. Derfor legges all lyd på filmen i etterkant. Snakk litt om lyd som virkemiddel i film ? og hvilke valg en regissør har. Hva gjør lyden med oss? Hvilke assosiasjoner får vi?

    Animasjonsfilm
    Til læreren: På Norsk filminstitutts hjemmesider finner du råd og tips om hvordan du kan arbeide med animasjonsfilm på ulike nivåer. Se http://www.nfi.no/barnunge/

Kompetansemål