Film på internett til skoler og bibliotek

 

Filmrommet er en nettbasert klikkefilmtjeneste (video-on-demand) som tilbyr skoler, bibliotek og offentlige institusjoner tilgang til over 2000 filmer. Ansvarlig distributør for Filmrommet er Norgesfilm AS. Tjenesten inneholder Norsk filminstitutts nasjonale digitale filmarkiv sammen med Norgesfilms filmkatalog.


Nyhetsbrev

Meld deg på Filmrommets nyhetsbrev her.

Motta månedlige nyhetsbrev med nyheter og filmtips, tilrettelagt for bruk i skole og bibliotek.

 

Abonnement og pris

Det er nødvendig med en abonnementsavtale for å se film på Filmrommet. Konto registreres her.


Kundetype                                     Pris per mnd (eks. mva)

Skole inntil 200 elever 199 kr
Skole 201 - 700 elever 299 kr
Skole over 700 elever 399 kr
Universitet og høgskole 500 kr
Bibliotek 750 kr
Menighet inntil 3000 medlemmer 249 kr
Menighet over 3000 medlemmer 299 kr
Barnehage 199 kr
Andre institusjoner 500 kr

Etter at du har registrert skolen/biblioteket ditt, vil kontaktperson få tilsendt en abonnementsavtale på e-post. Abonnement omfatter retten til å bruke filmene i undervisning i skolene, og i små filmrom (”kinotek”) i bibliotekene. Andre offentlige institusjoner som museer, sykehjem osv. har også anledning til å tegne abonnement på filmtjenesten.



Abonnement på Filmrommet gir også tilgang til:

Filmstudieark: pedagogiske opplegg som gir informasjon om selve filmen, tematisk bakgrunnsmateriale og forslag til spørsmål og arbeidsoppgaver.

Spillelister: sett sammen din egen spilleliste og lag et filmprogram! 


Spørsmål vedrørende abonnement? Kontakt post@norgesfilm.no

 

Betingelser

Kunden må registrere et brukernavn og passord i tillegg til kontaktinformasjon. Brukernavnet skal være en aktiv e-postadresse. Ved registrering vil alle personopplysninger behandles i tråd med norsk lov og datatilsynets retningslinjer.
 
Tjenesten er begrenset til det geografiske området Norge og du kan derfor ikke se film hvis du befinner deg i utlandet. 
 
Filmene i Filmrommet er beskyttet av opphavsrettslig lovgivning og misbruk av tjenesten kan føre til at kunden utestenges fra videre bruk. Det er ikke tillatt for kunden å kopiere og/eller lagre de digitale filmfilene.
 

Rettigheter

Filmene i tjenesten er enten filmer Norsk filminstitutt forvalter de kommersielle rettighetene til, eller filmer Norsk filminstitutt eller Norgesfilm AS har gjort avtale med rettighetshaver om å formidle.

De ideelle opphavsrettene tilhører iht. Åndsverkloven de mest sentrale personene bak tilblivelsen av verket. I filmsammenheng er dette oftest regissør og manusforfatter, men det kan også være for eksempel fotograf, komponist eller skuespiller. Disse rettighetene kan ikke overføres til andre, med unntak av arvinger hvis opphavsmannen er død.

I arbeidet med å etablere den digitale filmbasen har Norsk filminstitutt utført et betydelig arbeid på dette området, men det er ikke alltid mulig å finne den rette opphavsmann til eldre filmverk.

Dersom du mener du har eller forvalter ikke-klarerte kommersielle rettigheter eller ideelle opphavsrettigheter til en eller flere filmer i tjenesten, ber vi deg kontakte oss på: e-post: post@norgesfilm.no

 

Hvordan se film

Filmrommet spiller enkelt av på PC, Mac og interaktive tavler, samt mobile enheter som nettbrett og smarttelefoner på iOS og Android-plattformene. Det er enkelt å koble PC/ Mac til prosjektor, storskjerm eller TV-apparat for visning.

I januar 2017 fikk Filmrommet helt ny distribusjonsløsning og ny avspiller. Her kan du lese mer om den tekniske oppgraderingen.

 

FAQ - Spørmål og svar

Bruker tjenesten deres Cookies/ informasjonskapsler?
Svar: Ja, Filmrommet benytter dette. Valg for godkjenning av Cookies vil legges ut i portalen i august.


Jeg har grå linjer over og under filmen, i tillegg til svarte linjer?
Det kan hjelpe å oppgradere driverne til grafikkortet, det kan gi helt svart over og under filmen. Det vil gi dere en bedre totalopplevelse av å se film.
 

Jeg får beskjed om at jeg har en utenlandsk IP adresse, men jeg er i Norge?
Vi har bare rettigheter til å vise filmene innenfor norsk IP-adresse. Har du norsk internettleverandør så kan du sende oss en e-post på support@norgesfilm.no og oppgi din leverandørens navn, så legger vi inn din adressen i listen over norske IP adresser.

Se din IP adresse her http://minip.no/

 
Filmen buffrer, hakker eller ikke vil spille av?
Det kan være flere årsaker til at en film hakker:
- Har du en eldre PC/Mac/Mobilenhet vil den kunne ha problemer med å vise filmen
- Trådløst nettverk er avhengig av at det støtter streaming på en god måte
- Hvis du deler nettet med flere brukere
- Mange som streamer i samme område, dette kan skje i helger samt samt Live streaming av for eksempel fotball.
- Andre programmer som for eksempel nedlasting av systemoppdateringer eller nedlasting av større filer kan påvirke god avspilling. Steng i så fall disse programmene og prøv igjen.

Andre årsaker kan være for lav bredbåndkapasitet til bygget, lokale begrensninger i nettverket og mye streaming/ trafikk i ditt område eller en kombinasjon av dette. Dersom du likevel opplever hakking/ buffring, så kontakt oss gjerne via epostadressen oppgitt øverst på siden og med følgende informasjon: Hvilket tidspunkt oppleves dette/ Opplever du liknende ved filmavspilling i annen tjeneste rundt samme tidspunkt/ Hvilken nettleser benyttet du/ Hvilken enhet for avspilling (Mac, PC, nettbrett, smarttelefon) / Hvilken film det gjelder og eventuelle andre opplysninger som kan være til hjelp.

Får du feilmelding <PIW0077>?
Bruk av nettleseren Internet Explorer 11 (IE11) på Windows 7 fungerer svært dårlig ved filmavspilling. Dette skyldes minnelekkasje, gir feilmeldingen <PIW0077> og er en feil som trolig ikke vil bli rettet av Microsoft. Vi jobber med muligheter for å omgå dette, men inntil videre anbefaler vi at du bruker en annen versjon av IE eller en annen nettleser ved bruk av Windows 7.

 

Bare bilde, ingen lyd?

Sjekk volumkontrollen i avspilleren i portalen. Hvis denne står på, og du fremdeles ikke får lyd, kan du sjekke det samme for volumkontrollen som er innebygd i din pc.


 
Kva er krav til båndbredde?
Du må ha et abonnement hos en norsk operatør. Minimum båndbredde 5 Mbit/s. Anbefalt er 5-10 Mbit/s for å kunne se filmer.

 

Kan jeg velge kvalitet manuelt?
Ja, de fleste filmene på Filmrommet har minimum to kvaliteter. Valg av anbefalt kvalitet skjer automatisk, men du kan overstyre dette etter behov via tannhjulssymbolet nede i høyre hjørnet i avspilleren.

 

Jeg mangler undertekster?
Vi streber etter å ha norsk tekst tigjengelig på alle våre filmer, men ikke alle filmer med norsk tale har tilgjengelig tekst. Dersom filmen inneholder norsk tekst vil du som regel selv kunne velge å ha tekst av/på ved å trykke på tekstikonet nede til høyre i avspilleren. Noen av våre eldre filmer har innbrent norsk eller engelsk tekst. 

 

Hva slags filmer finnes i tjenesten?
Vi kan tilby et bredt spekter av filmer innen alle kategorier. Her finner du både helaftens spillefilmer, korte og lengre dokumentarfilmer, undervisningsfilm, kortfilmer, reklamefilmer, historiske filmopptak, med mer.

 

Hvorfor anbefalt aldersgrense?
Alle filmer er oppgitt med anbefalt aldersgrense. Disse er satt av Norsk filminstitutt eller NorgesFilm AS for å oppfylle kravene i Lov om film og videogram ved digital formidling til hjemmemarkedet. I tillegg til den lovpålagte aldersgrensen har vi også lagt til Passende alder, som beskriver fra hvilken alder filmen passer å vises til. 



Kan man se filmer på mobile enheter?

Ja, filmene våre kan avspilles på nyere versjoner av smarttelefoner og nettbrett på iOS- og Android- plattformen. På iOS er det versjon 7.0 eller nyere som støttes. På Android er det versjon 4.4.4 og nyere som støttes. 



Bildekvaliteten på filmene

Bildekvaliteten på filmene du kan se via denne tjenesten avhenger av en rekke faktorer:
• Utgangsmaterialet (hva slags kvalitet/slitasjegrad hadde den originale filmkopien?)
• Skanningen (når og med hva slags utstyr ble filmen overført til video?)
• Videomasteren (hvilket videoformat ble filmen lagret på?)
• Masterfilformat (hvilken oppløsning og teknologi er brukt for å lagre den digitale filmen?)
• Konvertering (hvilken komprimeringsteknologi er valgt?)
• Båndbredde (hvilken nettilknytning har brukeren?)
• PC/Mac (hvor avansert prosessor, internminne, grafikkort etc har brukeren?)
• TV

Vi har stilt høye krav til båndbredde og PC/Mac. Vi har også valgt komprimeringsteknologier som gir maksimal utnyttelse av materialet i forhold til overføringshastighet. I den grad du som bruker av tjenesten opplever ulik kvalitet på forskjellig filmer, eller støy i bildet eller lyd, vil dette som regel skyldes utgangsmaterialet som lå til grunn for fremstilling av den digitale kopien. Enten en slitt filmkopi, eller en eldre skanning.

Vi er likevel interesserte i å høre fra deg dersom du opplever noen av filmene som for dårlige, eller har andre kommentarer.

E-post: post@norgesfilm.no


Support

Hvis du har problemer med tjenesten eller andre spørsmål vil vi forsøke å hjelpe deg så godt vi kan. E-post til post@norgesfilm.no.