En grunnleggende oppgave for all propaganda er å etablere tydelig fiendebilder. Også den norske filmrevyen gjorde dette: først og fremst bolsjevismen, men også engelskmennene og i forlengelsen av dette, den norske eksilregjeringen i London. Reportasjen fra protestmøtet mot engelsk torpederingen av to norske hurtigruteskip, var effektiv propaganda i så måte, og spilte på den lojalitetskonflikten folk i samtiden må ha følt i forbindelse med senkningene. Uskyldige mennesker ble drept, torpederingene var totalt unødvendige. Slik ble dette effektiv propaganda, fordi den hadde sin rot i virkeligheten.
Innslag:
1) Normannautstillingen i Oslo
2) Innhøsting i Troms
3) Sølvverksmuseet, Kongsberg
4) Det tyske ordenspolitis stevne på Ullevål stadion
5) Laura Hovlands utstilling i Kunstnernes hus
6) Hamar Mek. Verksted lager landbruksmaskiner
7) NS' fylkesledere for håndverk møtes i Oslo
8) Tømmerfløting ved Kykkelsrud, Solbergforss og Glendetangen
9) Skolebarn fra Oslo reiser på høstarbeid
10) Direktør Gustav Berg-Jæger ? Nationaltheatrets nye sjef
11) Protestmøte på Universitetsplassen mot Englands senking av to norske hurtigruteskip
12) Minister Dr. Lundes reise i Finnmark
Les mer om film som propaganda